~すぎたじゅんじ的~ほにゃらら



別窓 | スポンサー広告
∧top | under∨

クヌギのスツール

木工の方はぼちぼちとやってはいますが、だんだんと暑くなってきて、これから真夏にかけてはちょっと休憩気味ですねぇ。。。

さて、知り合いの方が勤めている施設がある森からいただいてきた丸太。一つはクヌギの木でした。クヌギはあまり家具などに使われることはないようですが、なかをあけてみるとこれかがすごく何ともいえない味を持っているんですね。色合いも、木目も独特で、触感はつるつると滑らか。これは何か作ってみたいなぁ、ということで出来上がったのがこちら。

From woodworking


From woodworking


From woodworking


天板は5枚を矧いでいます。脚はケヤキ。
作ったときにはまだしっかりと乾燥していなかったので、作って約2週間でだいぶん木が動いて、隙間が出来たり、段差が出来たりしましたが、それをこの週末、手直ししてみました。

天板、見た感じではかなり薄くて、弱く見えるかもしれませんが、実際のところ、僕が座っても全くたわむこともありません。かなり強いです。
このスツールをどのように使うか、まったく考えないで作ったのですが、(とにかく、このクヌギを効果的に使いたかったので)今のところ、子供の部屋やリビングを行ったり来たり、特に娘は机だと思って使っているみたい。。。



**************
I WAS woodworking but not as much as I have in winter or spring, yes, my shop is toooooo hot in summer.
Well, anyway, this is one of the projects I have done recently. The top is the Japanese Oak, the same piece from the rustic plate I made a while ago. Apparently, the wood was not dried enough. The 5 pieces were put together. The top may look too thin and weak, but it’s just strong enough to hold my weigh (82 kg, 180 lb)without any bending.
The legs are Japanese elm.
I made this about 2 weeks ago, and it was sit in my house, and the top piece moved, twisted, curved… So I did some repair yesterday. I am not sure if that happens again, but even if so, that’s OK, I can repair it again, but I am sure that it would be much less movement than the first repair.

I am still not sure where and how we use this stool in our house, but my daughter has been using it as a desk…

別窓 | 木工 | コメント:0 | トラックバック:0
∧top | under∨
<<きりのくしろ | ~すぎたじゅんじ的~ほにゃらら | 水タバコ in 名古屋>>

この記事のコメント

∧top | under∨
コメントの投稿
 

管理者だけに閲覧
 

この記事のトラックバック

∧top | under∨
| ~すぎたじゅんじ的~ほにゃらら |
